اهمیت تولید محتوا در اینستاگرام بیشازپیش شده و بسیاری از برندها معروف و شرکتهای معتبر از این پلتفرم برای جذب مخاطب بیشتر و تقویت حضور آنلاین خود استفاده میکنند.
موفقیت در اینستاگرام فقط با انتشار تعداد زیادی عکس و فیلم اتفاق نمیافتد بلکه باید با مخاطب خود تعامل ایجاد کنید. در واقع با انتشار هر محتوا، هشتک، کامنت و… باید بتوانید توجه مخاطب هدف خود را جلب کرده و آن را به انجام عمل مشخصی تشویق کنید.
در این مقاله با هم درباره تولید محتوا در اینستاگرام یاد میگیریم.
تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟
اینستاگرام یک شبکه اجتماعی فیلم و عکس است. پس هر فیلم یا عکسی را که در این شبکه اجتماعی منتشر میکنید تولید محتوا کردهاید.
اما یکلحظه صبر کنید. آیا با هر محتوایی میشود در اینستاگرام به موفقیت رسید؟
قبل از هر چیز برای تولید محتوا در اینستاگرام شما باید مخاطب هدف خود را بشناسید. بعد هم طبق استراتژی مشخص محتوایی تولید کنید که دارای ویژگی زیر باشد:
- ارزشمند باشد و بتواند مشکلی از مخاطبتان را حل کند.
- از نظر گرافیکی زیبا و چشمنواز باشد تا بتواند توجه مخاطب را کاملاً به خود جلب کند.
چرا باید برای اینستاگرام محتوا تولید کنیم؟
با تولید محتوا در اینستاگرام میتوان در بین حدود 50 میلیون کاربر ایرانی آن حضور داشت. تصور کنید اگر تنها توجه 5 درصد این کاربران را به کسبوکار و محصول خود جلب کنید چه اتفاقی میافتد.
از طرفی با تولید محتوا در اینستاگرام میتوانید:
- با مخاطبان خود تعامل داشته باشید.
- محصولات و یا کسبوکار خود را تبلیغ کنید.
- با تحلیل رفتار مخاطبان خود کسبوکارتان را بهبود دهید.
- درامد آنلاین برای خود ایجاد کنید
- و….
انواع محتوا در اینستاگرام
اینستاگرام شبکه اجتماعی بر پایه تصویر است. پس تمام محتوایی که در آن وجود دارد یا تصویر است یا ویدئو، اما همین محتوای تصویری میتواند در 4 مدل ساختاری متفاوت منتشر شود.
- پست بهصورت عکس و ویدئو
بیشترین محتوایی که در اینستاگرام وجود دارد در این قالب هستند. شما با کمک انتشار محتوا در این ساختار میتوانید از هشتکها، کپشن و موقعیت جغرافیایی و… استفاده کنید تا کاربران بیشتری محتوای شما را ببینند.
- استوری بهصورت عکس و ویدئو
یکی از بهترین موقعیتها برای ایجاد تعامل با استفاده از استیکرهای بخش استوری میتواند اتفاق بیفتد. علاوه بر استیکرها شما میتوانید با انتشار پستهای خود و یا بیان نظرات شخصی و معرفی محصولات جدید مخاطب خود را برای ایجاد تعامل مجاب کنید.
- ویدئوهای live
شما میتوانید به این ویژگی بهصورت مستقیم و زنده با مخاطبتان خود تعامل داشته و پاسخگوی سؤالات آنها باشید.
- ویدئوهای طولانی
میتوانید محتوای ویدئو بالای یکدقیقهای را در اینستاگرام منتشر کنید و از این طریق با مخاطب خود ارتباط بگیرید.
فرقی نمیکند از کدام ساختار برای انتشار محتوا استفاده میکنید. شما باید موارد مختلفی را رعایت کنید. از جمله:
سبک خودتان را ایجاد کنید
سبک مختص به خودتان برای تولید محتوا در اینستاگرام داشته باشید. سبکی که از دیگران تقلید نکرده باشید. این کمک میکند تا تعامل بهتری با مخاطب خود داشته باشید و قطعاً نتیجه بهتری میگیرید.
بهروز باشید:
فکر نمیکنم کسی شمارا بهخاطر محتوای تکراری دنبال کند. سعی کنید خلاقیت داشته باشید و محتوای جدید تولید کنید. مخاطبان شما به دنبال محتوای جدید هستند.
با تولید محتوای منحصربهفرد دلیل قانعکنندهای به مخاطبان خود بدهید تا در پیج شما بمانند.
برنامهریزی کنید
باور کنید بدون برنامه در تولید محتوا موفق نخواهید شد. سعی کنید تقویم محتوایی 1 ماه آینده خود را تنظیم کنید و به آن پایبند باشید. برای موفقیت در اینستاگرام باید با برنامهریزی داشته باشید.
همین امروز دستبهکار شوید و تقویم محتوایی خود را ایجاد کنید. سعی کنید به برنامه خود پایبند باشید و از آن عقب نمانید.
تولید محتوا در اینستاگرام با 6 گام
استفاده از عکسهای باکیفیت
همیشه سعی کنید از تصاویری استفاده کنید که کیفیت بالایی دارند. البته رعایت قوانین کپیرایت را فراموش نکنید که میتواند برای شما مشکلساز شود.
ازطرفی استفاده از تصاویر نامناسب و کمکیفیت بهراحتی اعتماد مخاطب را نسبت به شما کم میکند و باعث کاهش فروش هم میشود.
ترکیبی از فرمتهای مختلف
بهراحتی میتوانید از فرمتهای مختلف قابلاستفاده در اینستاگرام برای تولید محتوا استفاده کنید. این کار به شما کمک میکند تا از محتواهای خود چند بار استفاده کنید.
مثلاً میتوانید اطلاعات محتوای قدیمی خود را بهروز کرده و با استفاده از فرمت دیگری دوباره منتشر کنید. یا مثلاً میتوانید با تهیه یک ویدئو کوتاه از تصاویر محصولات خود، آنها را در قالب جدیدی معرفی کنید.
بازسازی محتوای رقبا
میتوان با بررسی پیچ رقبا هم موضوعات جدیدی برای تولید محتوا پیدا کرد و هم محتواهای باکیفیت آنها را از دیدگاه خود بررسی و منتشر کنید.
بررسی هشتگهای پربازدید و حسابهای کاربری باکیفیت
هشتکها میتوانند به شما برای تولید محتوا در اینستاگرام کمک کنند. شما بهراحتی میتوانید هشتکهای مربوط به حوزه فعالیت خود را جستجو کرده و علاوه بر اینکه به محتوای مختلفی از این طریق دسترسی پیدا میکنید.
با حسابهای کاربری آشنا شوید که محتوای ارزشمند زیادی را با فرمتهای مختلف منتشر میکنند. پس با این کار هم به ایدههای جدید تولید محتوا دسترسی خواهید داشت، هم به شما برای ایجاد هویت بصری پیجتان کمک میکند.
تولید محتوای باکیفیت توسط کاربر
یکی از بهترین شیوههای تولید محتوا در اینستاگرام کمکگرفتن از مخاطبان است. اما چطور باید از دیگران بخواهیم برای ما تولید محتوا کنند؟
راهکارهای مختلفی برای این کار وجود دارد. مثلاً میتوانید سؤالی در حوزه کاری خود مطرح کنید تا کاربران به آن پاسخ دهند و یا نظرشان را درباره محصول و کسبوکار خود بپرسید.
یا حتی با انواع مختلفی از راهکارهای تشویقی از مخاطب خود بخواهید محتوایی برای شما تولید کند مثلاً ایجاد یک مسابقه به همراه جایزهای برای افراد برتر شیوه مناسبی است برای تشویق کاربران به تولید محتوا در اینستاگرام به نفع شما.
نکات مهم درباره تولید محتوا در اینستاگرام
داستانسرایی
داستانها همیشه برای افراد در هر سن و موقعیتی جذاب بوده و باعث میشود تا محتوای شما در هر قالبی که باشد بهتر در یادها بماند. پس همیشه سعی کنید هنگام تولید محتوا در اینستاگرام در هر قالبی داستانی را برای مخاطب خود تعریف کنید. این کار باعث میشود تا مخاطب با برند شما تعامل بهتری داشته باشد.
برنامهریزی برای پستها
همانطور که پیشتر هم گفتم یکی از مهمترین عوامل موفقیت در هر کاری برنامهریزی است. شما با طراحی یک تقویم محتوا میتوانید در تولید محتوا تداوم داشته باشید و روند رشد کسبوکار خود را حفظ کنید.
بهتر است در تقویم محتوای خود جزئیات را مشخص کنید. جزئیاتی مثل هشتکهای موردنیاز هر پست، ساعت انتشار که میتوانید با کمک insight پیج خود آن را پیدا کنید.
شناخت مخاطب
پرسونای مخاطب کمک میکند تا محتوایی تولید کنید که به درد بازار هدفتان بخورد. شناخت مخاطب به کمک میکند محتوایی ارزشمند تولید کنید.
با شناخت مخاطب میتوانید به سؤالات آنها، دغدغههای آنها پاسخ دهید. یا میتواند محتوایی تولید کنید که مخاطب موردنظر شما به آن علاقه داشته باشد.
استفاده از کامنتها و دایرکتها
کامنتها و دایرکتهای پیج، معدن طلایی هستند برای تولید محتوای ارزشمند. با بررسی کامنتهای پستهای منتشر کرده خود میتوانید سؤالات آنها را پیدا کنید.
حتی سؤالاتی که مخاطبانتان در دیرکت از شما می پرسند هم میتواند موضوع محتوای بعدی شما باشد. با کمک این شیوه میتوانید محتوای ارزشمندی تولید کنید که به درد مخاطب بخورد.
9 نکته مهم برای کپشننویسی در اینستاگرام
معمولاً افراد در اینستاگرام بعد از جلبتوجه با کمک تصاویر به دنبال کپشن میروند. پس نداشتن کپشن و یا حتی داشتن کپشنی بیکیفیت قطعاً در عدم موفقیت شما اثر مستقیم دارد.
در واقع کپشن در اینستاگرام میتواند برای شما یک موقعیت جذاب باشد تا مخاطب در قلاب تصویر افتاده خود را به انجام کاری که میخواهید تشویق کنید.
مثلاً میتوانید او را به خرید محصولی خاص ارجاع دهید و یا به ایجاد تعامل بیشتر با پیج ترغیب کنید. پس میتوان با کمک کپشن فرصتهای فوقالعادهای برای خود ایجاد کنید.
در این قسمت به نکات مهم که باید موقع نوشتن محتوای متنی بهخصوص کپشنها در اینستاگرام رعایت کنید اشاره میکنیم.
برای چه کسی مینویسید:
قطعاً تمام کسانی در اینستاگرام حضور دارند مخاطب شما نیستند. شما باید مخاطب هدف خود را از قبل مشخص کرده باشید و بر اساس ویژگیهای منحصربهفرد او بنویسید. مخاطب شما زن است یا مرد؟ برای چه شما را دنبال کرده؟ و…
با چه لحنی بنویسید:
پاسخ به این سال کاملاً به خود شما بستگی دارد. شما دوست دارید مخاطبتان شما را چگونه بشناسد؟ از همان لحن استفاده کنید. اما در کل بدانید بیشتر کاربران حاضر در اینستاگرام به دنبال سرگرم شدن هستند، پس شاید لحن جدی خیلی به کار شما نیاید.
البته لحن مورداستفاده شما به ویژگیهای برندتان، محصولتان، مخاطبان هم وابسته است. به این ها هم توجه داشته باشید.
چقدر باید بنویسم:
دنیای امروز دنیای سرعت است. مخاطب شما معمولا نه حوصله و نه زمان کافی برای خواندن متن طولانی را ندارد. پس تا حد ممکن کوتاه و ساده بنویسید تا مخاطبان به سرعت بتواند متن شما را بخواند و به سادگی آن را بفهمد.
چطور شروع کنم
بسیار مهم است که در دو خط اول کپشن چه مینویسید. در اینستاگرام تنها دو خط ابتدایی به مخاطب نمایش داده میشود و مابقی متن معمولاً با زدن دکمه more قابل خواندن است.
چه هشتکی انتخاب کنیم:
استفاده درست از هشتکها میتواند به شما کمک کند تا به هدفتان برسید. پس سعی کنید هشتکهایی استفاده کنید که به مخاطب هدفتان مربوط باشد. هشتکها میتوانند پلی باشند بین محتوای شما با مخاطب هدفتان. پس به بهترین نحو از آن استفاده کنید.
علاوه بر این با کمک هشتک محتوای خود را به اکسپلور هم بفرستید.
از مخاطبانتان بپرسید
با پرسیدن یک سال ساده میتوانید با مخاطبان خود تعامل ایجاد کنید. علاوه بر این با این کار مخاطبانتان را فعال کرده و از نظرات و سؤالات آنها هم مطلع شوید.
با این کار هم میتوانید برای تولید محتوا در اینستاگرام استفاده کنید.
از فراخوان عمل غافل نشوید
حتماً در کپشن از مخاطب خود بخواهید کاری را انجام دهد. مثلاً در انتها از آنها بخواهید درصورتیکه از مطلب شما خوششان آمده آن را برای دیگر دوستانشان هم بفرستند.
با این کار شما علاوه بر این که تعاملی را با مخاطب خود ایجاد کردهاید. محتوای خود را به دست مخاطب جدیدی هم رساندهاید.
در آخر
هرکسی میتواند به تولید محتوا در اینستاگرام اقدام کند اما قطعاً مسیر افراد متفاوت است. کسی که کسبوکاری دارد با کسی که بهعنوان یک بلاگر مشغول تولید محتوا در اینستاگرام است کاملاً متفاوت هستند.
در این مطلب سعی شده بررسی کاملی درباره تولید محتوا در اینستاگرام انجام شود. پس سعی کنید موارد بالا را رعایت کنید و محتوای درجه یکی داشته باشید.
راستی اگر محتوای خوبی بوده حتماً این رو با کسانی که فکر میکنید احتیاج دارند به اشتراک بزارید.
بدون دیدگاه