داستان‌سرایی در پادکست

داستان‌سرایی در پادکست

یکی از مؤثرترین شیوه‌های بازاریابی محتوایی که می‌تواند به‌راحتی به ارتقای نام تجاری شما کمک کند پادکست است. اما برای این که در استفاده از این شیوه موفق باشید باید بتوانید دلیلی برای مردم ایجاد کنید که پادکست شما را پیگیری کنند. در واقع شما باید کاری کنید که مردم پادکست شما را نسبت به سایر پادکست ای موجود در بازار که از تنوع بالایی هم برخوردار هستند انتخاب کنند.

 

داستان‌ها می‌توانند یکی از بهترین دلایل باشند تا مردم پادکست شما را دنبال کنند. می‌توانید با کمک داستان‌سرایی محتوای جذابی تولید کنید که برای مخاطب مهم بوده و دلیلی شود تا شما را پیگیری کند.

در این پست درباره داستان‌سرایی در پادکست با هم صحبت می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

 

چرا داستان‌سرایی در پادکست مهم است؟

داستان‌ها از بهترین راهکارهای نفوذ به روح و زوان افراد است. پس به شما کمک می‌کند تا با مخاطبان خود ارتباط و پیوند مناسبی ایجاد کنید.

از آغاز پیدایش، انسان‌ها از داستان برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کردند چون مردم معمولاً داستان‌ها را بهتر به‌خاطر می‌سپارند.

و دقیقاً به همین دلیل است که افراد همیشه سعی می‌کنند در محتوای خود از داستان‌ها استفاده کنند. اگر دقت کرده باشید در بسیاری از مواقع مقالات، خطبه‌ها، سخنرانی‌های خاطره‌انگیزی که به‌خوبی در ذهن شما به‌خاطر سپرده شده با داستان شروع شده‌اند.

در واقع استفاده از عناصر داستان‌سرایی به شما کمک می‌کند تا محتوای خود را بهتر ارائه دهید.

 

داستان عالی برای پادکست

معتقدم زندگی هرکسی ارزش یک فیلم را دارد. تنها کارای که باید برای گفتن این داستان انجام داد، نوشتن آن است. اگر به‌درستی درون خود را جستجو کنید تضمین می‌کنم بتوانید داستان‌های جذابی برای مخاطب خود بسازید. داستان‌هایی که شما را از دیگران جدا کند.

اما مهم این است، بدانید از کجا این داستان‌ها را بیابید، چگونه از آنها استفاده کنید و چگونه آنها را خلق کنید.

 

  کجا دنبال داستان بگردیم

تقریباً همه‌جا می‌توان یک داستان پیدا کرد. فقط باید درست در اطراف خود جستجو کنید. اما بهترین نقاط برای پیداکردن داستان در بیشتر افراد مواردی است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنم.

داستان‌های دوران کودکی و بلوغ

اتفاقات خنده‌دار محل کار و در حین کار

بخش‌های سخت زندگی که باگذشت زمان تبدیل به خاطره خنده‌داری برای شما شدند.

اولین تجربه‌های زندگی (مثل اولین سفر، اولین کار و….)

داستان‌های که مربوط به دیگران بوده و با شنیدن آنها تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اید.

داستان سفر

داستان مربوط به نقاط عطف زندگی (مثل عروسی، تولد، خرید روزانه، و….)

وجه تشابه تمام این موارد در داشتن یک منبع احساسی قوی است. تمامی این منابع خاطراتی را برای شما تداعی می‌کنند که باعث ایجاد تجربیات مشترک بین شما و مخاطبتان می‌شود. در واقع معمولاً این منابع احساس قوی در خود دارند که کمک می‌کند تا شما داستان خوبی را برای بیان کردن داشته باشید.

 

چطور از داستان‌ها در پادکست خود استفاده کنیم؟

در مرحله بعدی، شما باید از داستان خود در پادکستتان استفاده کنید. نیاز نیست حتماً داستان خود را ابتدای محتوا بیان کنید. ممکن است باتوجه‌به نیاز شما، داستان خود را در میانه محتوا قرار دهید تا مخاطب بهتر بتواند آن را درک کرده و به نفوذ هر چه بیشتر کلامتان کمک کند.

شما هرجایی از محتوا که بخواهید می‌توانید از داستان استفاده کنید اما باید به این نکته توجه کنید که داستان شما در محل مورد نظرتان باید حداقل دو ویژگی زیر را داشته باشد.

·         کاربران را سرگرم یا آموزش دهد

اگر داستان موردنظر شما جالب نیست (حداقل به‌صورت جالبی بیان نشده است). یا حتی دارای اطلاعات ارزشمندی برای مخاطب نباشد. نباید از آن استفاده کنید.

·         باید به موضوع محتوای شما متصل شود

ناگفته نماند داستانی که انتخاب کرده‌اید باید به موضوعی که درباره آن محتوا تولید می‌کنید و یا اگر مهمانی برای محتوای خود دارید به آن مرتبط باشد. یک داستان خوب می‌تواند به شما کمک کند تا گفتگوی کاملی را در طول یک پادکست با مهمان خود ایجاد کنید و یا با کمک همین داستان محتوای خود را برای مخاطب ساده‌تر کنید.

 

نحوه ایجاد داستان

یکی از بهترین کارها برای ایجاد داستان، نوشتن آن است. بله اگر قرار است از داستان در پادکست خود استفاده کنید بهتر است از قبل به فکر آن بوده و درباره آن بنویسید.

اما مهم ترین نکته برای استفاده از این داستان در پادکست اینجاست که طوری از آن استفاده کنید که شنونده تصور کند در لحظه به یاد شما خطور کرده. این هنری است که نیاز به تمرین دارد.

این تمرین به شما کمک می کد تا روزبه‌روز بهتر شوید تا جایی که دیگر بدون نیاز به اسکریپت هم می‌توانید از داستان در پادکست خود استفاده کنید.

 

سخن پایانی

امیدوارم به توانید از این بینش‌ها در پادکست‌های خود استفاده کنید و روزبه‌روز پادکست‌های بهتری را تولید کنید. با ما در ارتباط باشید و پیشرفت‌های خود را با ما در میان بگذارید. این باعث خوشحالی ما خواهد بود.

بسیار علاقمندم تا داستان‌های شما را بشنوم و به شما کمک کنم تا بتوانید محتوای هر چه بهتری را برای خود تولید کنید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *